wtorek, 21 marca 2017

10 KSIĄŻEK IDEALNYCH NA WIOSNĘ.


Przed nami kalendarzowa wiosna, stąd też na blogu nie mogło być inaczej. Chciałabym zatem zaprezentować Wam 10 książek, które moim zdaniem są idealne na wiosnę. Z góry jednak zaznaczam, że niekoniecznie będą to nowości wydawnicze. Kierowałam się głównie lekkością danej lektury i jej tematem, wszak nie od dziś wiadomo, że w piękne, słoneczne dni najchętniej sięga się po nieskomplikowane i ciekawe historie. Kolejność prezentowanych pozycji jest oczywiście przypadkowa.

1. "Duma i uprzedzenie" Jane Austen 

W moim zestawieniu po prostu nie mogło zabraknąć tej pozycji. "Duma i uprzedzenie" to niewątpliwie jeden z najbardziej znanych i wciąż popularnych klasyków, do którego z wielką chęcią zawsze będę powracać. Styl Jane Austin, jak i sama historia sprawiają bowiem, iż od owej lektury naprawdę ciężko jest się oderwać.No i ten pan Darcy, eh!!!  Wszystkim tym, którzy nie mieli jeszcze okazji sięgnąć po książkę, szczerze i od serca polecam! Moja recenzja dostępna tutaj.

"Najgłośniejsza powieść Jane Austen, na podstawie której zrealizowano równie głośny film. Nawiązuje do niej Helen Fielding w bestsellerowym Dzienniku Bridget Jones. Niepozbawiona ironii i humoru kostiumowa opowieść o zamążpójściu.
Rzecz dzieje się na angielskiej prowincji na przełomie XVIII i XIX wieku. Niezbyt zamożni państwo Bennetowie mają nie lada kłopot – nadeszła pora, by wydać za mąż ich pięć dorosłych córek. Sęk w tym, że niełatwo jest znaleźć odpowiedniego męża na prowincji. Pojawia się jednak iskierka nadziei, bo oto posiadłość po sąsiedzku postanawia dzierżawić pewien młody człowiek, przystojny i bogaty..."

2. Wraz z wiosną przychodzi do nas nowa energia, dzięki której niektórzy z nas są w stanie "przenosić góry". Inni zaś decydują się na dietę, czy też poprawę swojego samopoczucia. Idealną pozycją dla nich będzie zatem "Od jutra dieta! Zapiski Niedoskonałej Pani Domu", która dość niedawno miała swoją premierę. Od siebie dodam, że fani zabawnych, a jednocześnie życiowych powieści będą zadowoleni. 

"Baśka ma 39 lat, kochającego męża i wspaniałą rodzinę, jednak od lat w jej życiu jest rzecz, która spędza jej sen z powiek – dieta. Baśka jak większość kobiet w jej wieku walczy z kilogramami. Walka ta prowadzona od ponad dziesięciu lat, dodajmy bez większych sukcesów po stronie Baśki, jest tą częścią codziennego życia, która zajmuje jej najwięcej czasu i energii. Dzielnie wypróbowała na sobie wszystkie możliwe diety świata. Niestety, żadna z tych diet nie zadziałała na Baśkę, bo dodatkowe kilogramy po prostu ją pokochały. Bez wzajemności, rzecz jasna. Aż przyszedł dzień, ten właściwy dzień, by w końcu zmieniła się w kobietę, którą zawsze chciała być!"


3. Pozostając w kobiecym klimacie warto mieć na uwadze również "W kręgu księżniczki" autorstwa Jean Sasson - autorki wielu bestsellerowych powieści o tematyce Bliskiego Wschodu. Niewątpliwie jest to jedna z tych książek, które tej wiosny bardzo chcę przeczytać, do czego i Was już teraz zachęcam.

"Sułtana urodziła się jako bajecznie bogata księżniczka w świecie, w którym kobiety nie mają prawa głosu. Choć sama została wydana za mąż za dobrego mężczyznę, to wciąż była świadkiem okrucieństw, jakie spotykały inne kobiety. Z każdym dniem rósł w niej gniew i sprzeciw wobec świata, w którym mężowie rządzą, a żony cierpią. Czy księżniczka odkryła w sobie siłę, aby go zmienić?"


4. Poniższa lektura nieco odbiega od mojego wcześniej założonej zasady, że ma być lekko i przyjemnie, jednakże wiem, że wśród Was są też i tacy, którzy lubują się w tych nieco poważniejszych klimatach, stąd też postanowiłam wybrać dla Was zarówno tę, jak i następną pozycję. Mowa oczywiście o "Czasie burzy" autorstwa Adriana Grzegorzewskiego. Myślę, że już sam opis owej lektury skutecznie Was do niej przyciągnie.

"Piotr i Swieta – kochankowie, których uczucie skazane było na zagładę. Upalnego lata 1939 roku nikt nie chciał zaakceptować związku Polaka i Ukrainki, ale oni nie mieli zamiaru się poddać. Na długi czas rozdzieliła ich wojenna zawierucha, a teraz, na początku 1944 roku, odnajdują się w Warszawie. Piotr działa w konspiracji, co oznacza nie tylko zbrojne akcje, ale i konieczność niebezpiecznego flirtu z Niemką Eriką.
Czy uczucie Piotra i Swiety przetrwa w obliczu okupacyjnej grozy? Czy dłonie, które pociągają za spust, wykonując wyroki podziemnych sądów, mogą dać czułość i bezpieczeństwo? Czy miłość może wygrać z okrucieństwem wojny?
Wkrótce losy zakochanych jeszcze bardziej się skomplikują. Wraz z nadchodzącą Armią Czerwoną nad Warszawą i Polską zbierają się ciemne chmury."


5. Piąta już pozycja na tej liście powinna przypaść do gustu Wszystkim fanom tzw.literatury faktu. Porusza ona bardzo ważny i wciąż zapominany temat Boko Haram i terrorze, który stał się codziennością w Afryce. 

"O Boko Haram wiadomo mniej niż o reżimie Północnej Korei, choć to jedna z najbardziej okrutnych organizacji terrorystycznych na świecie, a na jej czele stoi znany z fanatyzmu Abubakar Shekau. Kierując się prawem szariatu, sekta walczy o utworzenie w Nigerii kalifatu, współpracuje z Al-Kaidą i przysięgła wierność Państwu Islamskiemu.
O jej istnieniu Zachód dowiedział się w kwietniu 2014 roku, gdy krzyczący „Allah Akbar” żołnierze Boko Haram porwali z internatu w niewielkim mieście Chibok dwieście siedemdziesiąt sześć dziewcząt. Miliony internautów, aktywiści, politycy, w tym Michelle Obama, zjednoczyli się pod hasłem #BringBackOurGirls.
Bauer dotarł do części dziewcząt, którym cudem udało się uciec z niewoli na bagnach Sambisy. Przerażone opowiedziały mu o koszmarze i przemocy pod sztandarem Koranu. Ich relacje dokumentują zbrodnie i dają wgląd w strukturę organizacji, która w ostatnich latach zamordowała więcej ludzi niż Państwo Islamskie."


6. Fanką twórczości pani Edyty Świętek jestem od dawna, dlatego też postanowiłam polecić Wam moją ulubioną jej powieść, jaką jest "Noc Perseidów". Kocham tę książkę nie tylko za fenomenalny styl autorki, lecz przede wszystkim za bardzo życiową i mądrą historię. Jeśli jeszcze nie znacie tej pozycji koniecznie musicie to nadrobić. Moja opinia dostępna tutaj.

"Emilia i Tomek wychowywali się razem. Tomek studiował prawo, Emilia pracuje w sklepie spożywczym. Mimo że znacznie się od siebie różnią (wykształceniem, statusem majątkowym, zapatrywaniem na życie) i Tomek ma wątpliwości (jego zdaniem Emilia ma za mało klasy i szyku, powinna także ukończyć studia zaoczne i zmienić pracę), młodzi ludzie postanawiają się pobrać. Ich decyzja nie wzbudza entuzjazmu matki Tomasza..
W dniu gdy Tomek oświadcza się Emilce, poznaje licealną koleżankę narzeczonej, Adriannę. Atrakcyjna kobieta wpada Tomkowi w oko. Chłopak zaczyna porównywać ją z Emilią. Próbuje upodobnić narzeczoną do Ady, z którą przypadkowo kilkakrotnie spotyka się w Krakowie. Jedno z tych spotkań kończy się w hotelowym pokoju. Kilka tygodni później okazuje się, że Ada jest w ciąży. Tomek postanawia się oświadczyć. Przeżywa szok na wieść o tym, kim są rodzice Ady…" 


7. Pozostając w temacie moich ulubionych autorek chciałabym zachęcić Was do sięgnięcia po twórczość szwedzkiej autorki kryminałów, Camilli Lackberg. Jej cykl o mieszkańcach uroczej miejscowości Fjallbace to nie tylko historie kryminalne. Autorka bowiem świetnie radzi sobie z połączeniem kryminału z elementami powieści obyczajowej, dlatego też jej każda nowo wydana pozycja jest naprawdę ciekawa. "Księżniczka z lodu" to pierwsza część wspomnianego cyklu, do lektury którego naprawdę z ręką na sercu Was zachęcam. Dodam również, że w czerwcu swoją premierę będzie miał dziesiąty już tom serii, dlatego też wiosna to idealny moment na nadrabianie zaległości ;-)

"W niewielkiej miejscowości na zachodnim wybrzeżu Szwecji, wśród małej, zamkniętej społeczności, gdzie wszyscy się znają i wszystko o sobie wiedzą – w jednym z domów odkryto zwłoki młodej kobiety. Początkowo wszystko wskazuje na samobójstwo, okazuje się jednak, że Alex została zamordowana. Prywatne śledztwo rozpoczyna Erika Falck – pisarka i przyjaciółka Alex z dzieciństwa, do której dołącza miejscowy policjant Patrik Hedström.
Księżniczka z lodu to doskonałe studium psychologii zbrodni. Jednak książka nie ogranicza się jedynie do intrygi kryminalnej. Jest to także powieść obyczajowa z ciekawie nakreślonymi postaciami i interesującym obrazem szwedzkiej prowincji. To mocna strona powieści, która oprócz Szwecji odniosła wielki sukces także we Francji, gdzie trwają przygotowania do produkcji filmu."


8. Skoro ma być lekko i przyjemnie, to w zestawieniu tym nie mogło zabraknąć tej książki. Kto z nas nie znałby bowiem zwariowanej Bridget Jones? :) Powieść ta idealna jest na odstresowanie się lub jako tzw.przerywnik pomiędzy nieco cięższymi tematami, dlatego też ją Wam polecam.

"Bridget stara się odnieść w życiu sukces albo przynajmniej utrzymać się na powierzchni. Za każdym razem, gdy jej plany biorą w łeb, Bridget daje radę się pozbierać, szuka pociechy w życiu towarzyskim i mówi sobie, że wszystko będzie dobrze już rankiem, kiedy to jej życie będzie inne, wolne od alkoholu, zbędnych kalorii i emocjonalnych popaprańców.
Oto pełna humoru kronika zdarzeń jednego roku z życia druzgocąco samokrytycznej Bridget Jones, roku, w którym Bridges postanawia: zmniejszyć obwód swoich ud o cztery centymetry, chodzić na siłownię trzy razy w tygodniu nie tyko po to, by kupić kanapkę, i stworzyć sensowny związek z odpowiedzialnym mężczyzną."


9. Przedostatnią pozycją na mojej liście jest "Siedem sióstr", czyli tom pierwszy cyklu o tym samym tytule. Przyznam szczerze, że jest to jedna z tych książek, na widok których od razu chcę ją mieć i przeczytać, dlatego też niecierpliwie oczekuję dnia, w którym zawita ona u mnie w domu. Uwielbiam wszelkie sagi, a w dodatku tak tajemnicze, dlatego moja chęć przeczytania tej książki osiąga naprawdę maksymalny poziom.

"Na wieść o śmierci bajecznie bogatego i otoczonego aurą tajemniczości ojca Maia D'Aplièse i jej pięć sióstr, wszystkie adoptowane przez Pa Salta jako małe dziewczynki, spotykają się w domu, w którym spędzały dzieciństwo. „Atlantis” – to wspaniały zamek położony nad brzegiem Jeziora Genewskiego. Każda z dziewcząt otrzymuje wskazówkę, która pozwoli jej odkryć istotę dziedzictwa otrzymanego w spadku po ukochanym ojcu. Maię tropy wiodą do zrujnowanej willi w Rio de Janeiro, gdzie poznaje historię swojej przodkini z czasów Belle Époque, pełnej pasji Izabeli Bonifacio. Elementy zagadkowej układanki zaczynają powoli tworzyć całość."


10. Na sam koniec pozostawiam Was z cudowną i jedną z moich ukochanych książek, jaką jest "Przeminęło z wiatrem". To również jeden z największych klasyków literatury i chyba nie ma na świecie osoby, która choć raz nie słyszała o tymże tytule. I choć książka liczy sobie nieco ponad tysiąc stron naprawdę warto poświęcić jej swój czas i uwagę :)

"Rok 1861. Czas wojny secesyjnej - Ameryka przechodzi głębokie wewnętrzne przemiany, które na zawsze zmienią jej obraz. Świat Południa, wielkich plantacji, możnych panów i czarnoskórych niewolników odchodzi w zapomnienie, pochłaniany przez industrialną, nastawioną na przemysł rzeczywistość. Scarlett O`Hara, córka zamożnego plantatora bawełny z Georgii, ma zaledwie szesnaście lat, jednak jej duma, upór i energia wydają się nie znać granic. Kiedy jej ukochany Ashley Wilkes zaręcza się z inną kobietą, Melanią, dziewczyna na złość jemu i sobie wychodzi za mąż za jej brata. Jej małżeństwo nie trwa jednak długo, małżonek rychło umiera, zaś Scarlett sama musi dać sobie radę z przytłaczającą rzeczywistością..."

*****

Koniecznie dajcie znać, jakie są Wasze typy książek idealnych na wiosnę i czy któraś z wymienionych przeze mnie wzbudziła Wasze zainteresowanie? :-)

Artykuł powstał we współpracy z portalem Kobiece Porady

25 komentarzy :

  1. Uwielbiam "Dume i uprzedzenie" . "Księżniczka z lodu " super akurat kończę ostatnia część sagi Pani Camill Lackberg. Reszta zapisana aby przeczytać 😉

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze żadnej z wymienionych poza "Dumą" nie czytałam, więc może na coś z tej listy się skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lackberg zawsze wydawała mi się lepsza na zimę, ale wciągające kryminały można czytać o każdej porze roku :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Żadnej z tych książek nie czytałem, ale po Lackberg chętnie bym sięgnął :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zwróciłam uwagę na 3 pozycje....Jane Austen uwielbiam i mam jej sporo powieści.Tak samo jak kilka razy z wielką przyjemnością czytałam i oglądałam "Przeminęło z wiatrem" .Dużo książek również mam przeczytanych Edyty Świętek -lubię te wszystkie historie. I tak jak piszesz ta książka Adriana Grzegorzewskiego może nie jest z tych "lekkich" ale ja właśnie jestem po przeczytaniu "Czas tęsknoty" 1 części....i mnie ona zauroczyła mimo ,że poruszane są tam bardzo bolesne tematy (tym bardziej ,że niedawno byłam na filmie "Wołyń").

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Narobiła mi Pani jeszcze większej ochoty na "Czas tęsknoty" :) Mam zatem wielką nadzieję, że książka szybko trafi w moje ręce. Pozdrowienia! :-)

      Usuń
  6. Na pewno muszę poznać nową książkę Jean Sasson, obowiązkowo! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zgadzam się z każdym Twoim typem :)

    OdpowiedzUsuń
  8. 'Siedem sióstr' już na mnie czeka i myślę, że to będzie przepiękna lektura:) 'Księżniczka z lodu' była jak dla mnie rewelacyjna, więc polecam wszystkim:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Też mam wielką ochotę na :siedem sióstr". Masz rację, że jeśli ma być lekko, łatwo i przyjemnie to Bridget nie może zabraknąć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam żadnej z wymienionych książek i obawiam się, że to raczej nie są moje klimaty. :)
    Pozdrawiam! :>
    recenzjeklaudii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. ,,Od jutra''' dieta idealnie pasuje na wiosenny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam jedynie Bridget Jones, ale muszę koniecznie sięgnąć po "Dumę i uprzedzenie" oraz "Czas burzy", bo "Czas tęsknoty" nadal tkwi w mojej pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja na początek wiosny wybrałam "Damę z kotem" Iwony Czarkowskiej i było całkiem przyjemnie :).

    OdpowiedzUsuń
  14. "Od jutra dieta" - o tej książce ostatnio dość dużo pozytywnych opinii czytałam, więc myślę, że z proponowanych przez Ciebie pozycji to na tę właśnie się skuszę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie: http://tworze-czytam-fotografuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja od siebie dodam jedną, którą właśnie przeczytałam, niebawem pojawi się u mnie recenzja, ale pewnie dopiero w weekend.
    Mianowicie "Prowincja pełna marzeń" Katarzyny Enerlich - przepiękna i wiosenna, kojąca i dobrze napisana :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Za chwilę zabieram się za "W kręgu księżniczki" Mam nadzieję że to będzie dobra książka na wiosnę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Siedem sióstr mnie bardzo korci! Wydaje się być naprawdę wartościową lekturą, a co do Dumy i uprzedzenia - uwielbiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Do mnie dotarła właśnie książka "Porwane", ale trzeba zasięgnąć też lżejszych tematów, więc pewnie domówię "Od jutra dieta!" - jakoś tak do mnie ta książka przemówiła :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Duma i uprzedzenie w planach na kwiecień. "W kręgu księżniczki" juz przeczytałam - coś w twoim klimacie, bardzo polecam. A Przeminęło z wiatrem chyba zostawię sobie na zimę. Pozostałe tytuły tez ciekawe

    OdpowiedzUsuń
  20. najchętniej przeczytałabym Siedem sióstr. Widziałam ją wczoraj, jest pięknie wydana :D pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja do tej listy dodałabym jeszcze jedną z najgorętszych wiosennych premier tego roku: “Przyrodniego brata”, Penelope Ward. Jest to jedna z najlepszych książek nowego nurtu New Adult czyli o młodych dorosłych. Niezwykle zmysłowa i intrygująca. Polecam moją recenzję: PRZYRODNI BRAT RECENZJA KSIĄŻKI PENELOPE WARD. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka