wtorek, 5 kwietnia 2016

"Chłopak, który stracił głowę" John Corey Whaley.

Większość z Was zapewne wie, iż uwielbiam czytać te nieco dziwne, nieoczywiste, czy też po prostu pokręcone książki. Im dziwniejsza historia, tym bardziej mi się podoba. Nie dziwny jest zatem fakt, iż sięgnęłam po ową pozycję i pomimo kilku minusów, zatraciłam się w niej bez reszty. Ta pozycja to nic innego, jak "Chłopak, który stracił głowę" autorstwa Johna Corey Whaley'a.

Travis to typowy nastolatek, niczym nie wyróżniający się na tle swoich rówieśników. Ma super dziewczynę, wiernego przyjaciela, wspaniałych rodziców i życie, o którym niektórzy mogą tylko pomarzyć. Wszystko to jednak okazuje się nieważne, kiedy dowiaduje się o swojej nieuleczalnej chorobie. W jednej sekundzie jego życie zmienia się o sto osiemdziesiąt stopni. Nie tracąc nadziei na lepszy czas szesnastolatek decyduje się na skomplikowany zabieg medyczny, dzięki któremu być może uda mu się przeżyć... 
I tak o to, budzi się pięć lat później w ciele innego człowieka... Czy jego świat będzie taki sam, jak przed zabiegiem? Czy uda mu się  odbudować wszystko to, co stracił przez te pięć lat? A może jest już za późno?

 Przyznam szczerze, że sięgając po książkę zupełnie nie wiedziałam, czego mam się spodziewać. Myślałam jednak, iż będzie to taka typowa powieść dla nastolatków, a jak pewnie wiecie (lub teraz się dowiecie) ja nie przepadam za takimi. Jednakże, na szczęście lektura ta była całkiem niezła. 

To, co pierwsze rzuca się w oczy, to niewątpliwie styl autora. Niby taki potoczny, zwyczajny, a jednak bardzo ułatwiający ową lekturę. Język głównego bohatera, tj.Travisa jest po prostu bezbłędny. Naprawdę, rzadko się zdarza, aby autor tak dobrze wykreował daną postać i sprawił, że dzięki swojemu zachowaniu i pomimo dziwnej, niecodziennej historii, staje się on taki rzeczywisty. Zresztą, pozostali bohaterowie również są takimi zwyczajnymi, prostymi ludźmi i za to należą się ogromne brawa autorowi, naprawdę. Świat nastolatków, ich codzienne zmagania, problemy itd,a przede wszystkim ich język nie zawsze uda się przedstawić komuś w tak dobry i bezbłędny sposób, dlatego też uważam, że niewątpliwie ten fakt jest największą zaletą tej pozycji.

Sam pomysł na książkę również zasługuje na wielkie uznanie. Co prawda ciężko mi było zrozumieć zabieg, któremu poddał się Travis, bo też nie został on w żaden sposób sensownie wytłumaczony, ba - jego wątek został po prostu pominięty - autor postawił nas po prostu przed faktem dokonanym - jednakże sam w sobie pomysł był naprawdę oryginalny i z pewnością wyróżnia się na tle innych tego typu powieści. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż taki zabieg - przeszczepienia głowy do ciała innego człowieka- nie ma racji bytu w naszym świecie, jednakże od czego mamy fantazję... ;-)) 
Operacja ta jednak nie jest głównym problemem tej książki. Autor całą swoją uwagę skupia na tym, co potocznie nazwać można konsekwencjami tego czynu. Każdemu z nas ciężko byłoby przecież obudzić się nagle, po pięciu latach i zacząć życie od nowa, z tymi samymi ludźmi, którzy zmienili się diametralnie w ciągu naszej nieobecności. Pod tym względem, tak jak zresztą wcześniej wspomniałam, postać Travisa jest idealnie wykreowana i chociażby dla samej jego osoby chce się dalej czytać tę powieść.

Na plus zasługuje również okładka, która bez dwóch zdań przyciąga uwagę i co najważniejsze - pasuje do całości historii. Naprawdę, wielkie brawa, to również rzadkość,aby za pomocą, wydawać by się mogło prostego rysunku, oddać całą treść powieści. 

Kończąc - nie pozostaje mi nic innego, jak tylko szczerze polecić Wam tę książkę. Dla fanów new adult, a także dla osób ceniących sobie nieoczywiste, niecodzienne historie jest to wręcz pozycja obowiązkowa. Gwarantuję, że nie będziecie czuć się zawiedzeni.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Pani Magdalenie z Wydawnictwa Otwartego.
Strona wydawnictwa tutaj.

 




11 komentarzy :

  1. Z chęcią przeczytałam te książkę.I super recenzja.Pozdrawiam Julka:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa historia, obudzić się po 5 latach i odczuć jak bardzo wszystko się zmieniło. Z chęcią bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyjątkowo dobra historia :) Mnie urzekła.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę czytałam i byłam nią pozytywnie zaskoczona!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również :) Obawiałam się, że mi się nie spodoba, lecz pomimo braku wyjaśnień medycznych przypadła mi do gustu ;))

      Usuń
  5. Kolejna pozytywna recenzja, to mnie zachęca do zapoznania się z tą książką :D

    Bookeaterreality

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie, nie, nie. Mam dość tej książki po tym, tylko, że ją widzę. ;/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta okładka jest tak bardzo intrygująca, że szok! Widzę, że to kolejna bardzo pozytywna ocena tej książki. Nie pozostaje chyba nic innego jak przeczytać i podzielić się własną opinią ;)
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z przyjemnością przeczytam, jak wpadnie mi w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam jeszcze, ale jestem bardzo zainteresowana. Niebanalna historia, szkoda że autor nie wytłumaczył lepiej zabiegu, jakiemu poddał się Travis, aczkolwiek coś czuję, że i tak ta historia zdobędzie moje serce :) http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Będę się za nią rozglądać :D

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka