niedziela, 29 listopada 2015

"Czarne dni małej Sally" Toni Maguire, Sally East.

Pozostając w temacie historii prawdziwych postanowiłam napisać dzisiaj kilka słów o książce pt."Czarne dni małej Sally" autorstwa Toni Maguire i Sally East. Pierwsza z pań zyskała popularność dzięki książce "Tylko nie mów mamie ", a także jej późniejszej kontynuacji "Kiedy tata powraca". Nie będąc obojętną na los Sally postanowiła wykorzystać swój talent literacki i spisać biografię dziewczyny. W Polsce pozycja ta, jak również wszystkie pozostałe wydane w serii "Skrzywdzone" wydawnictwa Amber została objęta patronatem Komitetu Ochrony Praw Dziecka.

Kilkuletnia Sally wraz z rodziną mieszka w Północnej Anglii. Wspomniana rodzina to nie tylko rodzice, lecz także dwaj bracia - nastoletni Peter i kilku miesięczny Billy. Ich życie to pasmo samych udręk i nieszczęść, z którymi nie potrafi poradzić sobie młoda matka. W szybkim czasie popada w głęboką depresje i alkoholizm. Zarówno mąż,  jak i rodzina nie są w stanie jej pomóc. Pogrążona kobieta odnajduje chwile szczęścia tylko w swoich dzieciach, szczególnie w małej Sally, która widząc problemy matki kocha ją jeszcze bardziej.
Z powodu wiecznych kłótni z mężem i coraz głębszej depresji trzydziestokilkulatka nie jest w stanie dostrzec niepokojącej zażyłości pomiędzy małżonkiem, a czteroletnią Sally. Ojciec, czując się całkowicie bezkarnie zaczyna pojawiać się wieczorami w pokoju kilkulatki. Odtąd jej spokojne dzieciństwo zamienia się w straszną tragedię,  z którą będzie musiała zmagać się całe życie...

"Czarne dni małej Sally" to poruszająca i głęboko zapadająca w pamięć historia kilkuletniej Sally. Wychowywana przez surowego ojca i niestabilną emocjonalnie matkę już od najmłodszych lat musi radzić sobie sama.

Z powodu sytuacji rodzinnej nigdy nie została zaakceptowana przez swoich rówieśników, poprzez co staje się jeszcze bardziej niedostępna, tłumiąc w sobie wszystkie negatywne emocje.
Jej dzieciństwo, a także późniejsze lata życia są pozbawione jakichkolwiek pozytywnych sytuacji - niestety demony przeszłości nie dają o sobie zapomnieć...

Toni Maguire udało się wręcz wzorowo napisać tę biografię. Stosując narrację pierwszoosobową autorka pozwala nam dogłębnie poznać osobowość Sally. Pomimo niewątpliwie smutnej i trudnej do opisania historii nie zapomniała jednak o tym, aby w jak najbardziej możliwy sposób książka przedstawiła obiektywny obraz rodziny East,co uważam za bardzo duży plus, dzięki temu bowiem nie jest to kolejna ckliwa opowieść o molestowanej dziewczynie, pochodzącej z patologicznej rodziny.
Autorka dużą uwagę skupia także na pozostałych członkach famili (szczególnie na matce), jednakże  w żaden sposób nikogo nie osądza, zostawiając czytelnikowi pole do własnych przemyśleń i osądów.
Te nieco ponad 300 stron pochłonęłam w kilka godzin, jednakże nie jest to lektura łatwa i przyjemna i z pewnością nie wszyscy będą w stanie ją przeczytać. Naładowana tak wieloma emocjami niejednokrotnie skłoni czytelnika do refleksji. Nie da się również zaprzeczyć,  iż lektury tego typu są potrzebne i od czasu do czasu warto po nie sięgnąć.

Reasumując - książkę polecam szczególnie wszystkim lubiącym czytać autentyczne losy bohaterów, a także tym, którzy szukają czegoś mocniejszego i bardziej wymagającego,niż zwyczajna powieść obyczajowa. Wrażliwców z góry uprzedzam : bez dużej ilości husteczek się nie obejdzie.

14 komentarzy :

  1. O, coś dla mnie. Dodaję do listy do czytania:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Bez wahania sięgam po powieści z tej serii. Nie czytałam jeszcze tego tytułu, ale zrobię to na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam ta książkę i byłam pod mocnym wrażeniem jak ojciec mogł tak wykorzystywać swoja còrke.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również nie jestem w stanie tego zrozumieć...

      Usuń
  4. Nie przepadam za książkami z serii historie prawdziwe. Nie przekonują mnie i irytują kiepskim stylem pisania, ale może z tą byłoby inaczej? Zobaczymy.
    PS. Twój blog znajdzie się w podsumowaniu mojego konkursu, ktoś polecił mi odwiedziny u Ciebie i oto jestem :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezmiernie mi miło,że polecono Ci mój blog. Pozdrawiam również i dziękuję za odwiedziny;-))

      Usuń
  5. Dzień dobry, Zainteresował mnie Twój blog, jako blog osoby ceniącej książki. Postanowiłam więc w imieniu Wydawnictwa Wymownia zaprosić Cię do akcji dla Blogerek. Myślę, że to jest coś dla Ciebie. Wspierając czytelnictwo, przekazujemy ebooki za darmo. Przeczytaj proszę: http://wymownia.pl/darmowe-ebooki-dla-blogerek/

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno bym płakała przy lekturze tej książki.Czuję to w kościach.

    OdpowiedzUsuń
  7. nie lubię tego typu książek. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chwilowo szukam raczej lżejszych książek, ale ten tytuł zapiszę sobie na przyszłość;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Już czytając Twoją recenzję, strasznie szkoda mi Sally. Czuję, jak może się skończyć jej historia i nie wiem, czy jestem obecnie gotowa, by o tym czytać. Niemniej, recenzja bardzo przekonująca i poruszająca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciężka książka, niestety oparta na faktach.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię czytać tego typu książki. Po tą pozycję z chęcią sięgnę jeżeli tylko uda mi się ją gdzieś dorwać. Mimo, że jej fabuła jest ciężka i smutna to czuje, że powieść może mi się spodobać.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja lubię sięgać po książki z cyklu prawdziwe historie :) One zawsze skłaniają mnie do refleksji i powodują, że jeszcze bardziej cenię swoje życie :) Myślę, że na tej płaszczyźnie zgadzamy się od początku, obie lubimy taką literaturę, chociaż ja sięgam ostatnio trochę rzadziej, ale tylko ze względu na współpracę z autorami, chętnie przeczytam tę książkę, jak tylko ogarnę swoje półki :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka